User:OrenBochman/Maimonides Portrait

From Wikipedia, the free encyclopedia
The original image as it appears in the Thesaurus antiquitatum sacrarum
Certification of authenticiy for the original portrait by YaShaR

The picture of Maimonides is a famous portrait of Maimonides, which is identified with him today and appears on stamps, banknotes , coins, symbols etc. The source of the portrait is in the middle of the 18th-Century and its relation with the real image of Maimonides is in doubt.

Other depictions of Maimonides exists, but these all of the just the personal interpretaion of the artist who created them.

History[edit]

The origen of the most common piccture is the Thesaurus antiquitatum sacrarum (1744–1769), a 34 volume encyclopedic work Published by Blaseus Ugolinus in Venice. Amonst the many illustrations that accopany the work, also first appears (in volume 2) the portait of Maimonides [1]. The "Discovery" of the portrait was made by the Austro-Italian scholar and rabbai Isaac Samuel Reggio (YaShaR) of Gorizia. It then spread thoughtout the world. YaShaR copied the portrait from the book at the request of his friend reb Zalman Stern of Berlin and sent it on December 20th 1843 with a request to produce some copies and return the original.

אודות שאלתך לקבל ממני תמונת הנשר הגדול הרמב"ם ז"ל, לא אכחד ממך כי קשה עלי מאד להפרד מן האיור (?) באשר הוא מעשה ידי אצבעותי אשר ציירתי בימי חרפי... לכן הנני למלאות משאלותיך, אך בתנאי כי אחר כלות מלאכה תחל (?) ותעשה מנו עקסעמפלארים רבים ככל צרכיך והחזרתו לי, ובדרך הזה אתה תקבל ממנו תועלת כתשוקתך, ולא אחסר מלאכת ידי כתשוקתי. ותחת מודעתי (?) כי איש אמונים אתה ולא תשקר באמונתך, הנני שולח אותו לך רצוף פה.

YaShaR then proceeds to discuss the authernticity of the portrait. In this discussion which is carried out in German, he explains that he took the portrait from the work of Ugolinus and that there is no ground to doubt Ugolinus' claim that it was based on an ancient tablet.

The portrait then arrived in England where after a few years at the hand of the apostate missionary Moses Margolies.

וכך הוא כותב במכתב המתוארך ל-1847:

אני יודע שאתה (הכומר ד"ר הורלוק, שאליו ממוען המכתב) מעריץ גדול של החכם היהודי הזה. אני חושב, לפיכך, כי תיהנה מדיוקנו המיניאטורי המצורף בזה. ייתכן שראית אותו בעבר, שכן הדפסתי אותו בראש הפרוספקט של החברה הפילו-הבראית. אם לא, הרי הוא. איני חושב שמאן דהוא באנגליה ראה אותו לפני שפרסמתי אותו. ודאי תתהה, אמנם, האם הוא מייצג אמיתי של דמותו, או שזהו דיוקן דמיוני בלבד. לפיכך, אתן לך את כל המידע שיש לי על אודותיו, ותוכל לשפוט אותו בעצמך. החכם האיטלקי-יהודי המפורסם, רג'יו, גילה אותו לראשונה באותה יצירת מופת "Thesaurus antiquitatum", שפורסמה בוונציה, על ידי בלסאוס אוגולינוס. הוא שלח סקיצה של התגלית שלו לחברו, הֶר סולומון שטרן מברלין. האחרון, באופן טבעי, היה חרד לדעת האם האיור אמיתי או דמיוני. לפיכך, שלח רג'יו את ההסבר הבא: "בעבודה הנודעת 'Thesaurus Antiquitatum Sacrarum Blasie Ugolini, Venetiis, 1744', בכרך הראשון, עמ' 384, נמצא דיוקן של הרמב"ם, אשר המחבר אומר שנלקח 'ex-antiqua tabula' (מטאבולה עתיקה), מבלי להציג בצורה מלאה ונסיבתית כיצד הוא הגיע לבעלות של אותה טאבולה, היכן היא הייתה, והאם מאן דהוא הציג ראיה לאותנטיות שלה. עם זאת, מאחר שאוגולינוס ידוע כאדם שקדן ומכובד, המכיר את הנושאים שבהם עסק, ואשר לא קל לחשוד בו כזייפן, אין סיבה להניח שלא עמדה לפניו בפרסום עבודתו טאבולה מעין זו".

הר סולומון שטרן הדפיס על גיליון נייר אחד כמה העתקים של המיניאטורה המוזכרת, יחד עם העתק מכתבו של רג'יו. הייתי בר מזל להשיג העתק של אותו מסמך, שנשלח אליי על ידי ידיד אדיב מברלין, המכיר את האובססיה שלי למוזרויות ספרותיות מעין אלו.

כאמור, הדיוקן שהועתק מיש"ר היה בעצמו העתק מעשה ידיו, ולא היה זהה לו לחלוטין. עם התפשטות הדיוקן הלכה והשתנתה דמותו: פניו, זקנו, פאותיו, שונים מגרסה אחת לאחרת, לפי מראה עיני האמן. תמונה זו, בגלגוליה השונים, היא זו שהתפשטה יותר מכל תמונה אחרת (ראו להלן, בפרק תפוצת התמונה).

Did Maimonides appear as depicted?[edit]

Despite the claims of YaShA, it is accepted today that the portrait is imaginary. ‏‏[2].

Since the earliest source known to us is in the 18th century, it is hard to believe that the illustrator actualy used an original portrait that had been hidden all of these years and had appeared all of a sudden. It should be noted that in general there are no known portraits of Jewish scholars prior to the 17th century.[3].

There are opinions[4] that claimed that the portrait is unlikely to be authentic because Mimonedies would not have allowed it, as it is forbidden by HALACHA. However such a claim is not correct since Mimonided himself

אָסוּר לַעֲשׂוֹת צוּרוֹת לְנוֹאי וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ עֲבוֹדָה זָרָה... וְאֵין אָסוּר לָצוּר לְנוֹאי אֶלָּא צוּרַת הָאָדָם בִּלְבַד. ... וְהוּא שֶׁתְּהֵא הַצּוּרָה בּוֹלֶטֶת, כְּגוֹן הַצִּיּוּר וְהַכִּיּוּר שֶׁבִּטְרַקְלִין וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. וְאִם צָר - לוֹקֶה. אֲבָל אִם הָיְתָה הַצּוּרָה מֻשְׁקַעַת אוֹ צוּרָה שֶׁלְּסַמָּנִין, כְּגוֹן הַצּוּרוֹת שֶׁעַל גַּבֵּי הַלּוּחוֹת וְהַטַּבְלָיוֹת אוֹ צוּרוֹת שֶׁרוֹקְמִין בָּאָרִיג - הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרוֹת.

.

The rabbi Rephael Baruch Toledano asserted that the dipiction used by the illustrated used an estern person while Mimonides resided mostly in Maghreb, where the dress and look was different from what was used in the east. Aviad Hacohen

אביעד הכהן הסב את תשומת הלב לכך שאם המודל לתמונה היה חכם מן המאה ה-18, הרי שייתכן שיש בכך ללמד על כך שבאותה תקופה היה מקובל בין חכמים להיות גלוחי פאות‏‏[5].

יוחאי מקבילי, מייסד מפעל משנה תורה, עמד על כך שהרמב"ם מופיע בתמונות אלה גלוח פאות, בניגוד לפסיקתו הוא:

Error: No text given for quotation (or equals sign used in the actual argument to an unnamed parameter)

אמנם, אביעד הכהן העיר כי הרמב"ם התיר לגלח את הפאות במספריים, וניתן אף להבין מדבריו שהוא עצמו נהג כך:

תשובות הרמב"ם, הוצאת מקיצי נרדמים, רמד

אך הרב יוסף קאפח העיר על תשובה זו כי הרמב"ם נקט דווקא בלשון 'ללקט' (יאכד במקור בערבית), דהיינו שגילוח חלק במספריים אסור (מדרבנן) גם לדעתו‏‏[6].

[[File:Maimonides bas-relief in the U.S. House of Representatives chamber.jpg |right |thumb |Mimonidies bas-relief in the U.S. House of Representatives ]]

גם הדיוקן המופיע בבית הנבחרים האמריקאי, שבו הרמב"ם נראה כחכם יווני, סותר לפי יוחאי מקבילי את דבריו:

Error: No text given for quotation (or equals sign used in the actual argument to an unnamed parameter)

מקבילי אף הביא דוגמה זו של דיוקנו הדמיוני אך הנפוץ של הרמב"ם, לשיבושים בנוסח משנה תורה בדפוסים הנפוצים, עד כדי הפיכת הדמיון בין הספר המודפס לספר המקורי, לקטן כמעט כמו הדמיון בין הדיוקן המפורסם לבין תמונתו המקורית, שאינה ידועה לנו‏‏[7].

Dissemination of the picruew[edit]

בתחילת המאה ה-20 כבר הייתה תמונת הרמב"ם ידועה ומפורסמת. המחברות שהוציאה בשנות ה-30 הוצאת "כתב" בארצות הברית, עוטרו בדיוקנו של הרמב"ם כסמל יהודי קלאסי‏‏[8].

בשנת 1953 הוציאה מדינת ישראל בול לכבוד "הקונגרס הבינלאומי לתולדות המדע", שהיה הקונגרס הבינלאומי השביעי ונערך בירושלים. לעיצוב הבול נבחרה דמותו של הרמב"ם, שמלאו לפטירתו אז כ-750 שנה, כמייצג של איש המדע היהודי ההיסטורי. על הבול בשווי 110 פרוטות, שעוצב בידי וינד סטרוסקי, הונצח דיוקנו המפורסם של הרמב"ם.

תבליט "תור הזהב" במנורת הכנסת, עם דיוקנו של הרמב"ם (משמאל) לצידו של ריה"ל

בשנת 1956 הוצבה בישראל מנורת הכנסת שעיצב הפסל בנו אלקן, שעליה תבליטים מתקופות שונות של עם ישראל. אחד התבליטים מוקדש לתור הזהב בספרד, שמיוצג על הרמב"ם (עם ספר של אריסטו), ליד רבי יהודה הלוי, בעיצוב השואב השראה מדיוקנו המקובל.

בשנת 1983 הונצח הדיוקן גם על שטר של 1,000 שקלים, שהפך (בשנת 1986) לשטר של שקל חדש אחד. התמונה גם הוטבעה על 980,000 מטבעות סחירים של שקל חדש אחד (1988), שהחליף את השטר הנזכר.

לרגל שנת ה-800 לרמב"ם, ב-2005, יצאו בול ומדליה תואמים, שעוצבו על ידי אהרון שבו. שבו בחר לעצב את התמונה כך שדיוקן הרמב"ם תופס חלק קטן ממנה, ובצורה סכמטית בלבד:

Error: No text given for quotation (or equals sign used in the actual argument to an unnamed parameter)

left|thumb|המדליה שיצאה לרגל 800 שנה לרמב"ם: צדודית קטנה וסכמטית באותו ראיון ענה לשאלה מדוע עיצב את הדמות בצדודית:

Error: No text given for quotation (or equals sign used in the actual argument to an unnamed parameter)

גם בבול שהנפיקה אורוגוואי ב-2004, לרגל 800 שנה לפטירת הרמב"ם, מופיעה צללית בלבד של חכם יהודי, כמביט אחורה - ככל הנראה עקב הידיעה שאין אף דיוקן התואם את דמותו המקורית של הרמב"ם‏‏[9].

מקומות נוספים שבהם מופיע הדיוקן המפורסם: בכניסה למתחם המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, בספרים ובאתרי אינטרנט העוסקים ברמב"ם כפוסק וכרופא, על עטיפת תקליטור של תשובות הרמב"ם בהוצאת ראובן מס, בתערוכה שאורגנה בבית הספרים הלאומי לרגל 800 שנה לרמב"ם, על משחק רביעיות מבואנוס איירס מ-1945‏‏[10], על בול מ-1967 מספרד‏‏ ועל בול של אנטיגואה וברבודה לרגל 850 שנה להולדת הרמב"ם, ובאנציקלופדיות רבות, בהן האנציקלופדיה היהודית.

Other visual depiction of Maimonides[edit]

File:Maimonides-portrait.jpg
ציור הרמב"ם כחכם יהודי מזרח אירופאי, מהמאה ה-18

Besides the famous portrait there are other visual reperentations:

There is a traditional picture in which Mimonides is depicted as an east european scientist. In this image he is sitting at a table on which there is a globe and astrnomical texts.[11].

בידיעה של ה-Palestine Post מן ה-19 בנובמבר 1939, קיים דיווח כי פרופ' משה דוד קסוטו גילה דיוקן של הרמב"ם מן המאה ה-15, צבעוני ו"בעל ערך אמנותי נדיר", ובו הרמב"ם לבוש בבגדים אוריינטליים‏‏[12]. לא ברור לאיזה ציור הכוונה.

ישנו דיוקן שונה לגמרי של הרמב"ם, מן המאה ה-18, ובו מוצג הרמב"ם כחכם יהודי מזרח-אירופאי. דיוקן זה כמעט ואינו נפוץ‏‏.

בתבליט בבית הנבחרים של ארצות הברית מופיעה דמותו של הרמב"ם בדיוקן הדומה לחכם יווני, שעיצבה הפסלת ברנדה פטנאם ב-1950‏‏[13], ושההשראה אליו אינה ידועה.

ברובע היהודי של קורדובה (ה-Juderia) הוקם ב-1964 פסל של הרמב"ם, שנולד בעיר זו, על ידי שלטונות ספרד. נראה כי הפסל מבוסס על הדיוקן המפורסם, הגם כי הפסל עיצב אותו בתווי פנים צנומים יותר, ועם פאות לחיים.

פסלון נוסף ודומה מאוד יצרה הפסלת הייזל אלכסנדר מלונדון. הפסלון עשוי מארד, ובחזיתו חתימת הרמב"ם. הפסלת יצרה ממנו כמה העתקים, למכירה למטרות צדקה‏‏[14].

בתערוכה של אוניברסיטת יל שהוקדשה לדמותו של הרמב"ם, הוצגו תמונות של האמן היהודי-אמריקאי בן שאהן, האחת מ-1954 ושתיים מ-1965, שבהן שרטט את דיוקנו של הרמב"ם על פי פרשנותו האישית‏‏[15]. הרמב"ם מאויר כמעין נביא זעם, וברקע לתמונות המאוחרות מופיעים הפסוקים הראשונים מקהלת, "הבל הבלים אמר קהלת". באיור המוקדם מרים הרמב"ם יד אחת, ובידו השנייה מחזיק ספר שעליו נכתב "למד לשונך לומר איני יודע".

External Links[edit]

References[edit]

  1. ^ Rare Editions by or about Maimonides.‏
  2. ^ [1] |"Though it is completely imaginary (we have no way of knowing what he looked like)..."}}.‏
  3. ^ ‏פרופ' י' כהן (מובא במאמרו של אביעד הכהן, מחנים 10) ציין כמה גורמים שהביאו לדבריו לתמורה: עליית השפעת הרב כדמות כריזמטית; ירידת המתח בין הנצרות ליהדות, כך שהחשש מהדמיון לעשיית איקונין ירד; השפעת הגילדות הנוצריות בהולנד שהעסיקו אמנים להנצחת אירועים חשובים; ועוד.‏
  4. ^ מחנים, גיליון 10.‏
  5. ^ ‏אביעד הכהן, שם.‏
  6. ^ פאות, או סימנים או "זנאניר", סיני קיח, תשנ"ו. הרב קאפח מצביע על כך שהרמב"ם נוקט במשנה תורה על גילוח במספריים ‏את הלשון 'פטור' שמיוחדת בדרך כלל למקרים שפטורים מן התורה, אך אסורים מדברי חכמים. זאת בניגוד לפרשנותו של ר' יוסף קארו בכסף משנה, שסבר כי כאן הכוונה היא "פטור ומותר".
  7. ^ ‏הקדמה למשנה תורה השלם והמדויק מהדורת מקבילי (מהדורה שנייה), עמ' ט-י. בגרסה מוקדמת יותר במאמר שפרסם על גלגוליו של נוסח משנה תורהPDFlink must be run with an argument{{{1}}}‏
  8. ^ ‏ד"ר חיים גרוסמן, פני מחברת, "פנים" 42.‏
  9. ^ בול רמב"ם מאורוגוואי, בבלוג "אלבום מגן דוד".‏
  10. ^ A Jewish Quartets Game by Vigor S.A., Buenos Aires, c.1945.‏
  11. ^ אביעד הכהן, מחנים 10.‏
  12. ^ ‏ראו צילום של הידיעה בבלוג On the main line.‏
  13. ^ Maimonides.‏
  14. ^ Genizah Fragments
  15. ^ ‏ראו באתר התערוכה.‏

{ערך מומלץ} קטגוריה:הנצחת הרמב"ם קטגוריה:ציורים רמב"ם קטגוריה:ציורים בעלי מוטיב יהודי

{אין בינוויקי|01:50, 3 בינואר 2009 (IST)}