User:Bencana Tsunami

From Wikipedia, the free encyclopedia
Kepulan asap jelas dari pandangan atas akibat Tsunami

Tsunami di Jepun[edit]

Kawasan yang berwarna merah mengalami kesan yang paling buruk akibat Tsunami

DEFINISI

Tsunami dalam bahasa Jepun iaitu tsu yang bermaksud pelabuhan dan nami bermaksud gelombang. Tsunami merupakan gelombang besar di pelabuhan menurut takrifan daripada masyarakat Jepun. Tsunami seringkali menyerang negara-negara asia seperti Jepun, Malaysia dan Indonesia.

Rajah yang menunjukkan bagaimana ombak Tsunami berlaku

Jepun telah dilanda gempa bumi dalam magnitud 8,9 pada 11 Mac 2011. Hal ini telah telah menyebabkan berlakunya Tsunami 23 kaki(10meter) di utara negara itu. Ombak gergasi membanjiri kawasan bandar dan luar bandar. Kesannya, tsunami telah menghanyutkan kereta, rumah, bangunan,kereta api, dan bot, serta meninggalkan jalan mati dan kemusnahan di belakangnya.

Gambar Perdana Menteri Jepun iaitu Naoto Kan.
Situasi yang dihadapi oleh pelancong dan penduduk ketika berlakunya Tsunami di Jepun

KESAN

Gempa bumi di Jepun adalah sejarah terbesar yang melanda kira-kira 230 kilometer timur laut Tokyo. Menurut portal rasmi, bencana ini telah mengakibatkan sebanyak 15.839 kematian , 5.950 cedera, dan 3642 hilang . Kejadian ini juga telah melibatkan sekurang-kurangnya enam kes kebakaran dilaporkan di Tokyo akibat gempa bumi. Selain itu, tsunami menyebabkan sistem highway dihentikan, siren kecemasan dibunyikan dan orang ramai berpusu-pusu keluar dari bangunan.


Keadaan jalan raya yang rosak selepas berlakunya Tsunami di Tokyo

Kepulan asap dikesan membabitkan sekurang-kurangnya 10 lokasi di bandar raya itu. Kelihatan lebih empat juta kediaman terputus bekalan elektrik selain beberapa kawasan ditenggelami air termasuk kawasan letak kereta Disneyland Tokyo.

BANTUAN

Perdana Menteri, Naoto Kan memanggil sidang Kabinetnya sejurus negara itu dilanda gempa dan kerajaan Jepun menghantar kapal tentera lautnya dari Tokyo ke kawasan yang paling teruk di timur laut Miyagi. Tsunami berlaku akibat gangguan impulsif terhadap air laut yang menyebabkan berlakunya perubahan secara mendadak dasar laut. Gempa bumi merupakan penyebab utama berlakunya tsunami. Gelombang tsunami akan ditentukan oleh keadaan gempa bumi. Gempa-gempa yang boleh menyebabkan tsunami seperti gempa bumi di dasar laut, kedalaman pusat gempa kurang 60km dan magnitude gempa lebih besar dari 6.0 skala richter.

Jenis Bencana Kesannya
Banjir Mengakibatkan banyak harta benda dihanyutkan termasuklah kenderaan dan rumah.
Kebakaran Manusia hilang tempat tinggal dan menyebabkan kemusnahan harta benda.
Gempa Bumi Boleh mengakibatkan gegaran yang kuat di kawasan tersebut dan menyebabkan bangunan runtuh.
Kebocoran Tenaga Nuklear Menyebabkan manusia cacat akibat terkena radiasi.

PROSES TSUNAMI

Tsunami disebut sebagai (soo-NAHM-ee) adalah satu siri ombak besar yang berlaku akibat gangguan air pasang, seperti gempa bumi atau letusan gunung berapi.

Imej pada 16 march 2011 menunjukkan empat reaktor tenaga nuklear yang rosak selepas bencana Tsunami

Perjalanan ombak boleh bergerak di lautan terbuka secepat sebagai 450 batu sejam. Memandangkan mereka mengembara di lautan terbuka, ombak Tsunami secara amnya tidak begitu besar dan menimbulkan kesukaran dalam mengesan pendekatan Tsunami. Walau bagaimanapun, akibat gelombang yang kuat menghampiri perairan cetek kawasan pantai, had laju ombak diperlahankan dan mereka seterusnya menuju ke ketinggian yang lebih besar sebelum memecahkan pantai. Mereka boleh membesar setinggi 100 kaki, Tsunami Lautan Hindi menjana ombak mencapai 30 kaki.

Jepun terletak di atas Lingkaran Api Pasifik dan turut mempunyai titik gunung berapi di mana Tokyo terletak di antara kawasan paling berbahaya.

TENAGA NUKLEAR

Selain itu ,sistem penyejukan di salah satu sektor di Stesen Kuasa Nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima wilayah di pantai timur Jepun gagal berfungsi sejurus selepas gempa bumi. Hal ini menyebabkan krisis nuklear. Kegagalan ini telah menyebabkan letupan dan akhirnya meltdowns separa dalam dua sektor, maka api dalam sektor lain yang mengeluarkan radioaktif terus ke atmosfera. Masalah nuklear tidak terhad kepada loji Daiichi tetapi tiga yang lain juga mengalami masalah yang sama. Lebih daripada 200,000 penduduk telah dipindahkan daripada kawasan yang terjejas.